Καύσιμα: «Βρώμικο» το 10% των βενζινάδικων στη Θεσσαλονίκη
Μετά από μία εκτέλεση ενός μέλους των ομάδων της «Greek Mafia» τα τελευταία έτη, ως φυσική εξέλιξη των συζητήσεων της κάθε υπόθεσης είναι τα λαθραία καύσιμα και τα βενζινάδικα που βρίσκονται υπό τον έλεγχο τους. Η τελευταία μαφιόζικη δολοφονία, μάλιστα, εκτελέστηκε σε βενζινάδικο στον Νέο Κόσμο όπου οι δράστες γάζωσαν με 97 σφαίρες τον ιδιοκτήτη του, Βαγγέλη Ζαμπούνη. Έτσι, δεν άργησε για μία ακόμη φορά να πέσει στο τραπέζι το θέμα των πρατηρίων που πωλούν λαθραία καύσιμα και ελέγχονται από ποινικούς.
Τα βενζινάδικα που πωλούν νοθευμένη βενζίνη, διαθέτουν πειραγμένες αντλίες ή διακινούν λαθραία καύσιμα, δεν είναι βιτρίνες κυκλωμάτων και μελών της «Greek Mafia», αλλά τα χρυσορυχεία τους. Αυτό αποδεικνύουν οι αριθμοί από τα κέρδη αλλά και ο πόλεμος που εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια για την επικράτηση, όπως επισημαίνουν αστυνομικές πηγές.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές που μιλούν στη «ΜτΚ», υπολογίζεται πως το 10% των πρατηρίων καυσίμων στη Θεσσαλονίκη πωλούν είτε λαθραία και νοθευμένα καύσιμα είτε έχουν χακάρει το σύστημα εισροής και εκροής στις αντλίες. Αν υπολογιστεί ότι η Θεσσαλονίκη έχει καταγεγραμμένα 400 βενζινάδικα, τουλάχιστον τα 40 πωλούν «βρώμικα» καύσιμα. Στην Αθήνα το ποσοστό είναι αρκετά μεγαλύτερο, αγγίζει το 30%, που σημαίνει ότι πάνω από 1.000 είναι τα πρατήρια με πειραγμένες αντλίες και καύσιμα άγνωστης προέλευσης.
Άξια αναφοράς είναι τα ευρήματα από τη μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που δείχνουν ότι ο αριθμός των πρατηρίων που «κλέβουν» κράτος και καταναλωτές έχει διπλασιαστεί σε σχέση με το 2019, ενώ το ποσοστό του κλεψίματος στην αντλία κυμαίνεται μεταξύ 4% και 24%. Ωστόσο, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, συνήθως το κλέψιμο στα πρατήρια με πειραγμένες αντλίες είναι στο 10%.
Πάντως, ως γενική οδηγία προς τους καταναλωτές οι επαγγελματίες του κλάδου επισημαίνουν πως όπου βλέπουν ταμπέλες σε πρατήρια με τιμές ίδιες με τα διαλυστήρια, πρέπει να υποψιάζονται ότι κάτι δεν πάει καλά.
Άνοδος Αθηναίων στη Θεσσαλονίκη
Mε φόντο το ξεκαθάρισμα που εξελίσσεται τα τελευταία τέσσερα χρόνια στη νύχτα, αστυνομικές πηγές θεωρούν βέβαιο ότι πολλές εκτελέσεις αφορούν και τον έλεγχο στην αντλία και τη διακίνηση καυσίμων, καθώς πρόκειται για μπίζνες που αποφέρουν εκατομμύρια κέρδη ετησίως. Με τις θέσεις και τις ελεγχόμενες περιοχές να έχουν εξαντληθεί στην Αττική, τα τελευταία δύο χρόνια παρατηρείται άνοδος επιχειρηματιών και μελών κυκλωμάτων προς τη Βόρεια Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, από τον Αύγουστο του 2022 άρχισαν να αλλάζουν χέρια βενζινάδικα στη Θεσσαλονίκη και να περνούν στη διαχείριση Αθηναίων πρατηριούχων και ατόμων που έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με παραβατικά κυκλώματα. Μάλιστα, άρχισαν να επεκτείνονται και σε άλλες περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας και της Θράκης, όπου ακόμη βρίσκουν «παρθένο» έδαφος.
Οι τρόποι που κλέβουν καταναλωτές και κράτος
Το νούμερο ένα «κόλπο» τη δεδομένη στιγμή για το κλέψιμο στην αντλία είναι το χακάρισμα στο σύστημα εισροών και εκροών. Παραβιάζουν το λογισμικό, με ειδικά μηχανήματα από το εξωτερικό, που τους δίνει τη δυνατότητα να έχουν τον απόλυτο έλεγχο της αντλίας.
Το παράνομο λογισμικό προσφέρει διάφορους τρόπους αισχροκέρδειας που εκτινάζει τα ταμεία των πρατηρίων. Αρχικά, έχουν τη δυνατότητα να εκδίδουν τις ίδιες αποδείξεις πολλές φορές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να πωλούν καύσιμα με ανύπαρκτες αποδείξεις, καθώς όλη την ημέρα μπορεί να δίνουν μόνο 20 διαφορετικές εναλλάξ.
Αν στο πρατήριο υπάρχουν λαθραία καύσιμα, τα τοποθετούν σε δεύτερη κρυφή δεξαμενή και με την βοήθεια του λογισμικού η ποσότητα αυτή αναμιγνύεται με τις ποσότητες για τις οποίες έχουν τιμολόγια. Το αποκορύφωμα είναι όταν αντί για καύσιμα, γεμίζουν τα ντεπόζιτα με αέρα.
Για χρόνια όμως η κερδοφορία προεχόταν από τα λαθραία καύσιμα που τα «βαφτίζουν» με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά. Πρόκειται για ποσότητες που δηλώνονται προς εξαγωγή, δεν βγαίνουν ποτέ από τη χώρα και τελικά καταλήγουν κρυφά σε πρατήρια. Επίσης, βαφτίζουν καύσιμα ως ναυτιλιακά αλλά αντί να ανεφοδιάζουν πλοία, καταλήγουν και αυτά σε πρατήρια για να πουληθούν ως καύσιμα κίνησης.
Ωστόσο, παρατηρείται κομπίνα και στο υγραέριο ως καύσιμο κίνησης. Σύμφωνα με πηγές, κόβονται τιμολόγια για βιομηχανίες, με χαμηλότερη τιμή, αλλά τελικά καταλήγουν σε πρατήρια.
Τέλος, η μεγάλη… ανακάλυψη για τη νοθεία καυσίμων ήταν οι διαλύτες. Πρόκειται για χημικές ουσίες που εισάγονται κυρίως από τη Βουλγαρία και αναμειγνύονται με αμόλυβδη βενζίνη. Συνήθως, η πρόσμειξη του διαλύτη είναι σε ποσοστό 30% της συνολικής ποσότητας του νοθευμένου καυσίμου, ώστε να μην εντοπίζεται εύκολα σε έλεγχο των αρμόδιων αρχών.
Εκτιμάται, ότι τα πρατήρια με πειραγμένες αντλίες ή λαθραία καύσιμα, μπορούν να κερδίζουν 85.000 ευρώ στους 50 τόνους, δηλαδή 1.700 ευρώ τον τόνο.
Ποιος είναι ο big brother που παίρνει το 3%
Το σημαντικότερο φαίνεται να είναι το λογισμικό στις αντλίες των πρατηρίων. Πρόκειται για ένα σύστημα που ελέγχεται εξ αποστάσεως. Σύμφωνα με πληροφορίες, συνήθως δημιουργούν ένα χώρο εντός ή και εκτός του πρατηρίου που λειτουργεί ως κέντρο ελέγχου. Μέσα υπάρχουν μεγάλες οθόνες και ανά πάσα στιγμή βλέπουν τις δεξαμενές, επανατυπώνουν αποδείξεις, ανοίγουν την κάνουλα με τα λαθραία καύσιμα και όταν χρειαστεί διακόπτουν εντελώς το σύστημα.
Ο άνθρωπος που χειρίζεται το σύστημα, έχει τη δυνατότητα να κοντρολάρει τα πάντα, έτσι ώστε όταν υπάρχει η πληροφορία για επικείμενο έλεγχο επαναφέρει το σύστημα σε κανονικές ρυθμίσεις. Στην ουσία πρόκειται για έναν «big brother» που ελέγχει πλήρως την λειτουργικότητα στις αντλίες και προειδοποιεί για ελέγχους.
Ο συγκεκριμένος άνθρωπος πληρώνεται αδρά και με ποσοστό επί των κερδών. Συνήθως οι διαχειριστές του συστήματος λαμβάνουν το 3% από τα κέρδη που εξασφαλίζει η συγκεκριμένη κομπίνα στο κάθε βενζινάδικο.
Τι γίνεται με τους ελέγχους
Τα αποτελέσματα από τους ελέγχους της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων δείχνουν ότι από τη μια ότι το 2023 υπήρχε ρεκόρ σε νοθεία καυσίμων αλλά ταυτόχρονα και αύξηση στην κατάσχεση μεγάλων ποσοτήτων.
Συγκεκριμένα, τους πρώτους 10 μήνες του 2023 κατασχέθηκαν 621 τόνοι λαθραίων και νοθευμένων καυσίμων, ενώ ολόκληρο το 2021 κατασχέθηκαν 136 τόνοι. Ακόμα και με αυτή την αύξηση όμως, οι επαγγελματίες του κλάδου επιμένουν ότι εντοπίζεται μόνο η κορυφή του παγόβουνου και ότι δεν «χτυπούν» στην πηγή της λαθροδιακίνησης.
Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται ακόμα μεγαλύτερη έξαρση σε ελέγχους από τις αρμόδιες αρχές, με τις μεγάλες εταιρείες καυσίμων πλέον να πιέζουν και από την πλευρά τους για έλεγχο, καθώς η ζημιά από τα λαθραία και νοθευμένα καύσιμα έχει αυξηθεί κατακόρυφα.