Χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά

Κόλλησε στο Ελεγκτικό η παράταση της εκχώρησης των 45 γραμμών του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ – Τι πρόκειται να συμβεί

Το προσχέδιο είχε κατατεθεί από τον ΟΣΕΘ και προβλέπει την παράταση του συγκοινωνιακού έργου που εκτελεί το ΚΤΕΛ έως τον Οκτώβριο του 2024 με δυνατότητα χρονικής επέκτασης έως το τέλος του επόμενου χρόνου

Πονοκεφάλους στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καθώς και στον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης αλλά και στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης προκαλεί χθεσινή απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την οποία απορρίφθηκε το προσχέδιο σύμβασης για την παράταση της εκχώρησης του συγκοινωνιακού έργου 45 αστικών λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ, στο ΚΤΕΛ.

Το προσχέδιο είχε κατατεθεί από τον ΟΣΕΘ και προβλέπει την παράταση του συγκοινωνιακού έργου που εκτελεί το ΚΤΕΛ στις λεωφορειακές γραμμές εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος αλλά και σε κάποιες εντός πόλης, έως τον Οκτώβριο του 2024 με δυνατότητα χρονικής επέκτασης έως το τέλος του επόμενου χρόνου.

Ο ΟΣΕΘ επικαλέστηκε μια σειρά λόγους για τη νέα παράταση της σύμβασης με τα ΚΤΕΛ. Ο πρώτος έχει να κάνει με τον ΟΑΣΘ ο οποίος συνεχίζει να λειτουργεί σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία το οποίο παρατάθηκε εκ νέου, αυτή τη φορά έως το τέλος του 2024.

Δεύτερος λόγος είναι ότι ξεκίνησε η προετοιμασία του διαγωνισμού για την ανάθεση αυτών των 45 γραμμών η οποία όμως, δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του επόμενου χρόνου. Έγινε επίσης επίκληση και άλλων λόγων, όπως η έναρξη λειτουργίας του μετρό τον Νοέμβριο του 2024, τα σημαντικά κυκλοφοριακά προβλήματα που έχουν προκύψει εξ αιτίας των εργασιών κατασκευής του FlyOver κ.ο.κ.

Ωστόσο, όλοι οι ανωτέρω λόγοι δεν φάνηκαν ικανοί να κάμψουν τις αντιρρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου το οποίο απεφάνθη ότι κωλύεται η υπογραφή νέας σύμβασης μεταξύ ΟΣΕΘ και ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ένας από τους βασικούς λόγους της απόρριψης ήταν ότι για το συγκεκριμένο συγκοινωνιακό έργο έχουν δοθεί αλλεπάλληλες παρατάσεις, πάντα με συμβάσεις απευθείας ανάθεσης. Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη ανάθεση είχε γίνει τον Μάιο του 2019 και αφορούσε έξι λεωφορειακές γραμμές. Τα επόμενα χρόνια προστέθηκαν σταδιακά άλλες 39 γραμμές, με την επίκληση της πανδημίας. Οι τελευταίες πέντε γραμμές προστέθηκαν τον περασμένο Νοέμβριο επικαλούμενοι το FlyOver.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες το ανώτατο δικαστήριο επισημαίνει στην απόφασή του ότι οι αρμόδιοι είχαν όλο το χρόνο μπροστά τους προκειμένου να προετοιμάσουν εγκαίρως τον διαγωνισμό για την παραχώρηση αυτών των λεωφορειακών γραμμών, αλλά το άφησαν τελευταία στιγμή καθώς η τρέχουσα σύμβαση λήγει στις 31 Δεκεμβρίου.

Οι λύσεις

Σύμφωνα με πληροφορίες ο ΟΣΕΘ πρόκειται να καταθέσει αμέσως ένσταση κατά αυτής της απόφασης. Μάλιστα, επειδή αυτή ήταν μια πιθανή εξέλιξη, καθώς ανάλογη απορριπτική απόφαση είχε εκδώσει το Ελεγκτικό Συνέδριο πριν από μερικές εβδομάδες και για την παρόμοια σύμβαση μεταξύ ΟΑΣΑ και ΚΤΕΛ στην Αττική, ο ΟΣΕΘ έχει προετοιμάσει ήδη το οπλοστάσιό του. Το πρόβλημα όμως είναι ότι έως το τέλος του χρόνου, οπότε λήγει η ισχύουσα σύμβαση, απομένουν μόλις τρεις εργάσιμες ημέρες, μέσα στις οποίες θεωρείται σχεδόν απίθανο να συζητηθεί η ένσταση που θα καταθέσει ο ΟΣΕΘ.

Έτσι, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι υποχρεωμένο να αναζητήσει λύση προκειμένου να μην διακοπεί η συγκοινωνία σε αυτές τις 45 λεωφορειακές γραμμές που εκτελεί το ΚΤΕΛ. Πιθανότατα θα ακολουθηθεί η ίδια συνταγή με αυτήν της Αττικής όπου, αρχικά, τα ΚΤΕΛ προχώρησαν σε «σύμβαση δωρεάς» για μερικές εβδομάδες, στη συνέχεια όμως ψηφίστηκε ειδική τροπολογία στη Βουλή με την οποία ο ΟΑΣΑ απέκτησε ειδική δικαιοδοσία που του επιτρέπει να λαμβάνει έκτακτα μέτρα όταν επίκειται «κίνδυνος βίαιης διακοπής της αστικής συγκοινωνίας».

Με βάση αυτή την τροπολογία ο ΟΑΣΑ αποφάσισε να επιβάλλει «υποχρέωση παροχής δημόσιας υπηρεσίας» στα ΚΤΕΛ μέχρι να εκδοθεί η νέα απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Πρόκειται δηλαδή για ένα είδος “επίταξης” των λεωφορείων και των υπαλλήλων του ΚΤΕΛ, αλλά με την υποχρέωση του Δημοσίου να καταβάλει αποζημίωση στα ΚΤΕΛ για τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Πηγή