Ξενοδόχοι εναντίον Booking.com: Μαζικές αγωγές για τις «χρυσές» ρήτρες 20ετίας
Σε ανοιχτή σύγκρουση με την παγκοσμίως γνωστή πλατφόρμα κρατήσεων Booking.com προχωρούν και οι Έλληνες ξενοδόχοι, με αιχμή του δόρατος το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ), που στηρίζει επίσημα την ευρωπαϊκή συλλογική αγωγή για παραβίαση της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού.
Η κινητοποίηση έρχεται σε συνέχεια της καθοριστικής απόφασης του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) στις 19 Σεπτεμβρίου 2024, η οποία έκρινε παράνομες τις «ρήτρες ισοτιμίας» που επέβαλε η Booking.com στα συνεργαζόμενα ξενοδοχεία.
Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της χώρας καλούνται πλέον να διεκδικήσουν αποζημιώσεις για προμήθειες που πλήρωναν επί 20 χρόνια — από το 2004 έως και το 2024 — ποσά που, σύμφωνα με το ΞΕΕ, υπερβαίνουν κατά πολύ τα εύλογα εμπορικά όρια.
Περιορισμένος ανταγωνισμός, αυξημένες προμήθειες
Όπως καταγγέλλουν οι ξενοδόχοι, οι ρήτρες ισοτιμίας που χρησιμοποιούσε η Booking.com υποχρέωναν τα ξενοδοχεία να μην προσφέρουν χαμηλότερες τιμές ή καλύτερους όρους σε δικά τους κανάλια, όπως οι επίσημες ιστοσελίδες τους ή άλλες πλατφόρμες. Η τακτική αυτή περιόρισε την ελεύθερη διαμόρφωση τιμών και ενίσχυσε την εξάρτηση των καταλυμάτων από τη Booking.com, επιβάλλοντας υψηλές προμήθειες και μειώνοντας τις άμεσες κρατήσεις.
Σύμφωνα με το ΞΕΕ, η πρακτική αυτή έθεσε τα ελληνικά ξενοδοχεία σε σοβαρό ανταγωνιστικό μειονέκτημα, προκαλώντας τους σημαντική οικονομική ζημιά σε βάθος χρόνου.
Η αρχή του τέλους ξεκίνησε από τη Γερμανία
Η νομική αντιπαράθεση με την Booking.com ξεκίνησε το 2021, όταν η πλατφόρμα διέκοψε τις διαπραγματεύσεις για αποζημιώσεις με την Ένωση Ξενοδόχων Γερμανίας (IHA) και ξεκίνησε νομικές ενέργειες κατά εκατοντάδων ξενοδοχείων στο Άμστερνταμ. Η υπόθεση έφτασε στο ΔΕΕ, το οποίο στις 19 Σεπτεμβρίου 2024 δικαίωσε τους ξενοδόχους, κρίνοντας ότι οι ρήτρες της Booking.com συνιστούν παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας περί ανταγωνισμού.
Η απόφαση αυτή άνοιξε τον δρόμο για συλλογική διεκδίκηση αποζημιώσεων από ξενοδοχεία σε ολόκληρη την Ευρώπη, με την υποστήριξη της HOTREC, της ευρωπαϊκής συνομοσπονδίας ξενοδοχειακών και επισιτιστικών φορέων.
Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος καλεί όλα τα μέλη του να συμμετάσχουν στη συλλογική νομική διεκδίκηση, εγγραφόμενοι στην ειδική πλατφόρμα www.mybookingclaim.com. Παράλληλα, δεσμεύεται να αποστείλει σε κάθε ενδιαφερόμενο αναλυτικές οδηγίες και λίστα των απαραίτητων δικαιολογητικών για τη στοιχειοθέτηση των αξιώσεων.
«Πρόκειται για μια ουσιαστική ευκαιρία για τους Έλληνες ξενοδόχους να ασκήσουν τα νόμιμα δικαιώματά τους και να επιδιώξουν την αποκατάσταση των ζημιών που υπέστησαν, συμβάλλοντας παράλληλα στη διαμόρφωση ενός δικαιότερου ψηφιακού περιβάλλοντος στην αγορά τουριστικών υπηρεσιών», δήλωσε ο Πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός.
Νέο τοπίο στις online κρατήσεις
Η υπόθεση προμηνύει βαθιές αλλαγές στο τοπίο των online κρατήσεων, καθώς για πρώτη φορά οι μεγάλοι παίκτες της τουριστικής αγοράς ενώνονται απέναντι στις πρακτικές μιας τεχνολογικής πλατφόρμας.